Viewing all articles in Practical conspiracies > The sinking of M/S Estonia
Svenska Haverikommissionen tjuvhåller sommarens Estonia-filmer, presskonferens i Tallinn kl 09:30 sv tid
Tuesday, 16 November 2021 02:17
PRESSRELEASE FRÅN FOKUS ESTONIA
Haverikommissionen undanhåller filmmaterial.
Statens Haverikommission har lovat att allt filmmaterial från sommarens Estoniaundersökningar tillsammans med
Stockholms Universitet skulle bli offentligt. SHK skriver också på sin hemsida att allt filmmaterial nu ligger tillgängligt. Men det är inte sant.
Fokus Estonia har haft tillgång till och granskat allt filmmaterial som togs. Vi kan konstatera att av sammanlagt 26 timmar videofilmer så har endast 7 timmar och 48 minuter offentliggjorts. Resterande
19 timmar och 12 minuter undanhålls allmänheten och den privata utredning som genomförs.
På ROV:n sitter tre stycken kameror. En huvudkamera och diagonalt i varje hörn två stycken Go Pro kameror. Mellan dessa skiljer det ca 70-80 cm. Det betyder att de ger helt olika bilder då ROV:n går väldigt nära objekten som ska filmas. Det som syns i en kamera finns inte med i en annan. Samtidigt
håller de olika kamerorna olika kvalitet vad avser upplösning men också genom hur starkt ljuset faller på objektet från strålkastarna på ROV:n. Vid några inspelningar har man även använt fyra kameror.
Fokus Estonia kan konstatera följande:
1.) SHK har inte lagt ut allt filmmaterial som utlovats. 19 timmar undanhålls allmänheten.
2.) SHK har inte valt det kvalitativt bästa materialet utifrån upplösning.
3.) Urvalet påverkar möjligheten till analysarbete. Till exempel har SHK för inspelning två valt att lägga den videofilm som bara visar en liten del av det däck (förpik-däcket) som visiret stod på.
Därmed undanhåller man de videosekvenser som filmades av de andra kamerorna vilket medför att det inte framgår att kanten, som enligt JAIC medfört stora skador på visirets bottenplatta när det 64
ton tunga visirets skulle ”hoppat” upp och ner, är oskadad.
Hade SHK istället valt att lägga ut allt material som filmats hade det tydligt framgått att kanterna på förpik-däcket är oskadade vilket innebär att skadorna på visirets bottenplatta inte har orsakats av
mekanisk kontakt mellan visir och förpik-däck.
Nedan följer exempel från den utlagda korta film från inspelning två och jämförande bilder från ej utlagt material."
-----
-----
Här kommer nu bilder på Estonias förpiksdäck, den lilla trekantiga nosen längst fram ovanför vattenytan på Estonia, där visiret ska ha slagits på enligt den lögnaktiga JAIC, nuvarande treländers kommissionens föregångare. Då skulle man se stora skador på förpiksdäcket, men som ni kan se så är den oskadd. Det beror på att
bogvisiret sprängdes bort.
-----
Bilderna publiceras på Focus Estonia med den seriöse Estonia-forskaren Lars Ångström.
ROV kamerans väg in till bildäck genom Håkan hålet
Monday, 18 October 2021 10:44
Den bilden ska vi klippa in:





JAIC’s förmodade och kalkylerade förlisningsrutt är felaktig skriver Kurm i Estonia-rapport
Tuesday, 05 October 2021 15:43

Hos Estonia-anhöriga Bettan kan ni ladda ner Margus Kurms dykreport på svenska. Den är ganska värdelös då mycket allmänhållet hur de gick tillväga, men inga resultat bortsett från rubriken i detta inslag.
Se även på WTV:
White TV under attack, Estonia-kritiken mot Stockholms universitet om bottenundersökningen togs bort;
White TV under attack, Estonia-kritiken mot Stockholms universitet om bottenundersökningen togs bort
Monday, 04 October 2021 12:23
White TV låg nere mellan ca kl 01:00 och 11:00 idag av okänd anledning. När jag gick in i hemsidan strax därefter såg jag förändringar i startbilden som jag inte hade gjort och det senaste inslaget från den 3 oktober 2021 med kritik mot Stockholms universitet hade komplett tagits bort! Då låg det väl någonting i kritiken?
Här en ny kort sammanfattning:
Bettan hade den 2 oktober publicerat en film från Stockholms universitet om bottenundetsökningen som den svenska Haverikommissionen lät göra mellan den 8 och 15 juli 2021.

Från min 31:39 visas i filmen nedan ett gult område från Estonias bog där det påstås att teknologin inte nådde dit. Detta är föga troligt. Varför funkar teknologin inte just i det mest känsliga området där det har sprängts?
Sedan redovisades fakta i det försvunna inslaget på WTV att andra svenska universitet har ljugit om Estonia på ett skrämmande och kriminellt sätt. Chalmers byggde in ett bottenventil i sin Estonia-modell, som inte fanns i originalet, för att simulera sjunkförloppet enligt de officiella lögnen. Chalmers lurade hela världspressen, vetenskapen och svenska folket och förteg att hål på styrbords sidan hade orsakat den snabba förlisningen. Samma sak med Ole Rutgersson från KTH.
Även den svenska Haverikommissionen fick svidande kritik i det bortcensurerade inslaget från mig. Det visades även hur den gamla Haverikommissionen hade Estonia-ljugit grovt. Börje Stenström kastade december 1994 ett nyckelbevis tillbaka i havet, bulten från atlantlåset, då den varit svårt sprängskadad! Om bulten hade visats för allmänheten hade alla förstått att det var massmord och inte en olycka! Se närmare på sid 59 ff i min bok M/S Estonia sänktes .
Se även på WTV:
R/S Sentinel med SA Mare Liberum under Margus Kurm avslutade sina Estonia undersökningar igår, hittade nytt hål;
På Ångströms presskonferens bevisades att Estonias bogvisir inte slets av med mekaniska krafter, fulmedia mobbade, SR på plats;
Nu när Kurm snart visar omskakande Estonia-bilder kommer svenska Haverikommissionen med a..let ur vagnen;
TV4 fortsätter mörklägga Estonia kriminellt med minoritetsrösten Jonathan Lindström som ljuger rakt in i kameran! Upd 23.9.21;
Enbart Henning Witte har visat det enda fingeravtrycket på Estonias vrak: Hexakomposit-bomben från England;
Meyer-varvets Estonia-utredning bekräftar Harri Ruotsalainens vittnesmål om dumpade lastbilar och visar Stephan Torssell som oseriös Estonia-mörkläggare;
Fake news i SwebbTV: det är inte alls bevisat att ryska agenter sänkte Estonia, finns dock engelska fingeravtryck!;
Bekräftat: M/S Estonias kapten Arvo Andresson sköts i huvudet på bryggan;
Regeringen/Damberg (S) fortsätter mörklägga Estonia, Hirschfeldts militär-last-utredning hemlig i 100 år, FMV-rapport försvunnen;
Estonia experten Harri Ruotsalainen: har bevis att lastbilar dumpades i havet strax före förlisningen, Sverige gömde dem under grus + makadam;
Estniska partiet Ekre i Estonia-krismöte med Harri Ruotsalainen i Estlands parlament, Felixrapporten bekräftades Update 11.9.21;
Estniska anhöriga och Margus Kurm har tröttnat på Sveriges och Estlands nya Estonia-mörkläggning, sprängskador på bilderna och tredje hål UPD 11.9.21;
Estonia-sonar stördes förmodligen av svensk ubåt för att sabotera undersökningarna 13 juli 2021;
Sv Haverikommissionen ljög igen: sikten god när Estland körde över Sverige och filmade Diskovery-hålet;
R/S Sentinel med SA Mare Liberum under Margus Kurm avslutade sina Estonia undersökningar igår, hittade nytt hål
Friday, 01 October 2021 03:43

https://news.postimees.ee/7351293/expedition-discovers-third-hole-in-ms-estonia-hull

https://youtu.be/GpPjeMlbZFQ
https://youtu.be/24RAXXPx9Lc
Press release
30.09.2021 kl. 19:11:
SA Mare Liberum expedition has completed the study of the wreck of Estonia
Today the expedition organized by the SA Mare Liberum completed the underwater and exploration works at the site of the Estonia ferry disaster and began its return journey to the port of Eemshaven.
"The success of each project has to be assessed in the light of the initial goals set. If we look at the goals set for the expedition, in general we have achieved them. The weather and visibility at the wreck site were far from ideal, but almost everything planned was done," said Margus Kurm, the head of SA Mare Liberum and the expedition, thanking the ship's crew and deep-sea experts for their professionalism and dedication.
According to Kurm, the most important thing achieved is that the operator of the underwater robot of the expedition, Linus Andersson, was able to take pictures of almost the entire site of the shipwreck, so that later it will be possible to use photogrammetry technology to model a detailed 3D image. "We were also able to photograph the damage to the bow, stern and starboard side of the vessel at close range," he said.
"The results of the survey of the car deck even slightly exceeded expectations. Despite very poor visibility, the robot entered the car deck to a depth of about 60 meters and established that the two doors leading to the lower decks were intact and closed. The next step will be to systematize the collected material, after which it will be handed over to experts for further study," Kurm explained.
Materials gathered in the course of the investigation project will be analysed by dr. Andrzej Jasionowski, whose Singapore company SophusQuorum Pte. Ltd. specialises in expert examinations of sea accidents. Dr. Jasionowski has already dealt with topics concerning Estonia before – in 2005-2008 he was a member of the scientific consortium SSPA, which conducted a number of different studies regarding Estonia under the order of the Swedish government. Scientific analysis should be ready by next spring.
The vessel RS SENTINEL under the Maltese flag set off on an expedition from the Dutch port of Eemshaven on September 18 and arrived at the wreck of Estonia in the morning of September 22. In total, 43 people participate in the expedition organized by SA Mare Liberum, 18 of whom are members of the ship's crew, and six are media representatives. The rest of the participants are involved in the planning and execution of the underwater work.
The activities and the investigation project of SA Mare Liberum are funded from donations and the sale of media rights. The biggest supporter from Estonia is Postimees Grupp which among others owns such media channels as Postimees, Kanal 2, BNS and Radio Kuku.
SA Mare Liberum is a fund that was founded in July this year upon an initiative of close relatives of survivors. The manager of the fund is Margus Kurm. The members of the council are Piret Kergandberg, Raivo Hellerma and Carl Eric Laantee Reintamm.
Information, pictures, and video gathered in the course of the expedition will be published on SA Mare Liberum website: www.mare-liberum.ee
If you wish to arrange for an interview or have any additional questions, please, write to:
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it
--
Undersökningsväg från RS Sentinel den 29.9.21 kl. 11:42
29.9.21
27.9.21
26.9.21
26.9.21
25.9.21
25.9.21
25.9.21
Undersökningsväg från RS Sentinel den 24.9.21 kl 18:30 (ovan) + 06:58: