Varför sänks inte bensinpriset i motsvarande mån som oljepriset?

Sunday, 21 December 2014 22:55

källa

När jag igår talade i telefon med en barndomsvän från München baxnade jag, när jag fick höra att Diesel-priset låg på 1,11 EUR. I Sverige ligger det lägsta på 11,85 kr i Tollarp. Bensinen kostar i München 1,22 EUR och Sverige som lägst 11,58 kr i Skellefteå. I Stockholm fick jag igår betala 12,04 i frihamnen.

källa

1,11 EUR motsvarar idag 10,48 kr för diesel och 1,22 EUR enligt dagens växlingskurs motsvarar 11,52 kr för 95 bensin.

Den 24 juni 2014 låg bensinpriset på 15,18 kr i Sverige och det varnades för högre bensinpriser under sommaren.

Priset på råolja har sjunkit med ca. 40% sedan i somras.

40% på 15,18 kr är 6,072. 15,18 - 6,072 = 9,108

Bensin och diesel-priset borde alltså ligga runt 9 kr och inte 12 kr!

Gammelmedia sprider ryktet att det är den höga dollarkursen som gör att bensinen inte blir billigare i motsvarande mån som oljepriset. Men hur kan det då bli billigare i Tyskland? Lägre skatt? Skatten borde ju följa ändringen i bensinpriset. SVT hade i alla fall ett ärligt inslag den 1 december 2014, men det borde ju köras en intensiv och upprepade kritik mot bensinbolagen.

Kartellmyndigheten i Sverige verkar inte fungera som den skall .......

Det är de stora drakarna som Rockefeller och Rothschild som kontrollerar oljan och bensinen. De råkar även kontrollera myndigheter och gammelmedia ....

Filmen från SVT är av säkerhetsskäl bara på teckenspråk:

http://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/bensinpriset-foljer-inte-oljepriset

Se även på White TV: Hur Rothschild stal den ryska oljan och gas;

USA förstörde Rysslands industri under 1990-talet men Putin stoppade det;

 

You must be logged in to comment.